sobota 27. února 2016

Filmový tip #17 - Wonder Boys

Zdravíčko. Dnešní článek je pro vás dalším důkazem toho, že ano, zázraky se dějí, a ne, ještě není čas tenhle blog úplně odepsat a vymazat z oblíbených, protože se tu přece jen může objevit něco, co vás třeba bude zajímat. Popravdě, když jsem koukala na film k dnešnímu tipu, nějak mi nedošlo, že má jeden zásadní spojující článek s tipem předchozím, ale to je proto, že ten předchozí tip vyšel už tak zatraceně dávno, že jsem prostě zapomněla a zjistila to až v okamžiku, kdy jsem hledala, jaké že má tenhle tip mít číslo. No nic. Však vy ten spojující článek přežijete. Aspoň v to doufám. Minimálně vás to nijak extra nepřekvapí...

Takže, dneska se mrkneme na zoubek filmu Wonder Boys, který byl do češtiny kapku idiotsky přeložen jako Skvělí chlapi. Ne, že by mě to ještě nějak překvapovalo, znáte překladatele...



Kdo?
Režie: Curtis Hanson
Scénář: Steve Kloves
Hrají: Michael Douglas (Grady Tripp), Tobey Maguire (James Leer), Frances McDormand (Sara Gaskell), Robert Downey Jr. (Terry Crabtree), Katie Holmes (Hannah Green)

Co?
Grady Tripp je spisovatel, a zároveň učí tvůrčí psaní na univerzitě. Jeho život není zrovna nejlepší. Žena ho právě opustila, má poměr se svou nadřízenou a od vydání jeho první a poslední knihy uplynulo už dobrých sedm let, a on ještě pořád nedokončil tu druhou. Na což ho poměrně důrazně (a otravně) upozorňuje jeho agent Terry, který se svou momentální, ehm, přítelkyní jménem Antonia dorazil na návštěvu kvůli festivalu věnovanému tvůrčímu psaní, který právě probíhá na univerzitě. Grady slibuje, že knihu brzy dokončí, jen aby nemusel přiznat, že se poněkud vymkla jeho kontrole...


Celá situace se poněkud zkomplikuje na večírku pořádaném právě Gradyho milenkou Sarou. Na tom se totiž, mimo jiných studentů, objeví talentovaný mladý spisovatel James, kterého většina jeho třídy nemá příliš v lásce. Po skončení večírku ovšem problémy teprve začínají. Nejdřív James zastřelí Sařina psa (respektive psa jejího manžela), Antonia, jinak též Tony, se pohádá s Terrym a odjíždí, ale otravný agent zůstává. A jak on, tak James jako by si z Gradyho domu snad chtěli udělat hotel. Přidejme k tomu, že během večírku se ztratila drahocenná bunda, která patřívala Marilyn Monroe, James má poněkud bujnou fantazii a Terry by vážně, vážně potřeboval další úspěšnou knihu (a nového přítele), a je naprosto jasné, že Gradyho v žádném případě nečekají klidné dny...



Proč to chcete vidět?
Bez mučení přiznávám, že tohle je další z těch filmů, v nichž gay tematika není nijak podstatná a vlastně je v příběhu jen tak mimochodem. Prostě se to tu nijak výrazně neřeší a ten film o tom není. Ale stejně je určitě hned několik důvodů, proč se na něj podívat.


Tak za prvé, a přiznávám, že to je možná hlavní důvod spíš pro mě, je to příběh o psaní. O tom, jak se s ním potýká stárnoucí spisovatel, o tvůrčím bloku, co blok vlastně není, spíš naopak. Já mám takové příběhy ráda. Většinou mě aspoň na chvíli nakopnou k tomu, abych sama začala pořádně psát. Nebo ve mně aspoň probudí výčitky svědomí, že nepíšu, a to se taky počítá.

Za druhé, mně osobně se poměrně zamlouvá styl humoru. Samotná atmosféra filmu není zrovna dvakrát optimistická, jak ostatně můžete vidět z gifů samotných. Je to všechno takové tmavé a ponuré. Ale občas se tam vynoří nějaká ta trocha sarkastického humoru, co vás možná nepřiměje smát se nahlas, ale nějaké to ušklíbnutí a zachechtání by se našlo.


Za třetí, je to mimo jiné i docela zajímavý film o mezilidských vztazích. O Gradyho vztahu s manželkou, vztahu s milenkou, vztahu ke studentovi, vztahu k agentovi... A vztahu ke psaní, samozřejmě. Nevím proč, ale tahle složka se mi poměrně zamlouvala.

No, a za čtvrté nesmíme zapomenout na herecké výkony. Zejména v případě Gradyho a, překvapivě, Terryho. Ale i absolutní mimoň James je zahraný přímo skvěle, vážně...

Moje malá VELKÁ osobní úchylka
Tak jo, vážení, připravte se, protože teď zažijete šok svého života. Protože moje osobní úchylka v tomto filmu, a zároveň prakticky jediný důvod, proč jsem si ho vlastně pustila, je, pozor... Terry Crabtree, neboli Robert Downey Jr.! (A kdyby něco, to je taky ten spojující prvek mezi tímhle tipem a tím předchozím - v tom totiž hrál taky, a taky gaye, No jo, stává se.) No dobře, dobře, já vím, jsem průhledná jak čerstvě vyčištěný brejle. Ale copak za to můžu? Jak už je jeho bohulibým zvykem, RDJ je i tady naprosto k sežrání, a jako bonus tu vyloženě exceluje. Jak je, ostatně, taky jeho bohulibým zvykem. Navíc jeho postava je tradičně otravná a poněkud svéhlavá a zkrátka si ji nejspíš zamilujete, i kdybyste snad nechtěli. Ne, že bych nechtěla. Místy je vážně až nehorázně roztomilý...

3 komentáře:

  1. Já bych jenom podotkla, že se názvy nepřekládají, překladatel ho může maximálně navrhnout, ale poslední slovo má vždycky distributor/nakladatel, který si název může přeložit z originálu, ale může si vymyslet i svůj úplně vlastní. Za nevhodně zvolený (nikoliv přeložený!) název bych proto nekritizovala překladatele ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, film jsem neviděla a s tou hromadou filmů, do kterých mě nutí kamarádka se to asi jen tak nezmění. Ale RDJ je slušná páka (zvláště, když v tom filmu vypadá tak, jak podle gifů vypadá :)).

    OdpovědětVymazat
  3. To musím vidět! Sdílíme totiž stejnou úchylku na RDJ. :-) Díky za tip! Navíc filmy o psaní mě baví, vždycky je zajímavé se podívat, jak to dělá někdo jiný.

    OdpovědětVymazat