Upřímně řečeno,
nejsem si jistá, jestli tenhle článek spadá spíš do kategorie Ke
psaní, nebo do kategorie Zamyšlení. Možná bych to označila za
jakési zamyšlení nad psaním. Nikoli tím vlastním, i když se to
dá samozřejmě vztáhnout i na něj. Celkově je to ale zamyšlení
spíš z pohledu čtenáře než pohledu autora, pročež se,
logicky, bude věnovat spíš tomu psaní cizímu.
Dává ten úvod
smysl? Ne? To jsem ráda, chvíli jsem se bála, že bude.
Dnes si tu budeme
povídat o tom, jaké možnosti autoři mají, když svému čtenáři
chtějí sdělit a odhalit fakta důležitá pro příběh, ať už
se jedná o informace o postavách, minulých událostech, nebo
čemkoliv jiném.
Obecně vzato se
dá říct, že existují dva hlavní způsoby, jak to provést. Mezi
nimi ovšem, přirozeně, můžeme nalézt jakousi šedou zónu, kde
se oba možné postupy prolínají. Pro přehlednost nazveme postupy
podobně, jak už nastínil název celého článku – postup
„tajemný“ a postup „polopatický“.
Postup „tajemný“
je ten, který můžeme najít obvykle v těch poněkud
komplikovanějších knížkách. Vyznačuje se především tím, že
jakožto čtenáři na začátku nevíme nic až na pár kusých
informací, na kterých se začne stavět příběh. Veškeré další
poznatky získáváme po částech z různých zdrojů, přičemž
abychom je vůbec získali, musíme číst mezi řádky, nebo aspoň
velice důkladně. Obvykle trvá nějakou chvíli, než pořádně
zjistíme, o co to tu vlastně jde, a když si myslíme, že jsme už
autora „prokoukli“, zničehonic před námi na stránce přistane
něco, co náš pohled na věc otočí zase pěkně naruby.
Oproti tomu postup
„polopatický“ je čtenářsky poněkud přívětivější.
Autoři, kteří tento postup využívají, před svými čtenáři
nechtějí mít příliš tajemství. Proto nás hned od začátku
důsledně informují o tom, co se stalo v minulosti daného
literárního světa (a na co tudíž příběh navazuje), kdo že je
ta nová tajemná postava (která tudíž moc dlouho tajemnou
nezůstane), proč se chová tak, jak se chová, ideálně i jaký
přesně bude mít pravděpodobně význam v dalším vývoji.
Všechny zmíněné informace nám přitom poskytují zcela přímo,
ať už v pásmu vypravěče, nebo v pásmu řeči postav. (Ať žijí
odborné termíny, yay!)
Jak už padlo,
„polopatický“ přístup je pro čtenáře svým způsobem
příjemnější. Nevytváří totiž v hlavě zmatek, nenutí vás
vytvářet si milion teorií o tom, co se to vlastně děje a kdo se
to tam zase objevil, protože vám to autor hezky vysvětlí. Na
druhou stranu ovšem, nemůžu si pomoct, mám já osobně dojem, že
přesně tohle důkladné informování svým způsobem dokáže vzít
ten správný požitek z knížky.
Zrovna pár dní
zpátky jsem o tom vedla diskusi s kamarádkou. Ta mi totiž na
horách půjčila knížku Ohnivý drak od Richarda A. Knaaka. Jde o
první díl série DragonRealm. Vynecháme, že většinu
nejdůležitějších momentů prvních padesáti stránek
vyspoilovala už anotace, to se už tak někdy stane. Podstatné je,
že tahle knížka je dokonalým příkladem toho dokonale
polopatického stylu, kdy se hrdina na prvních stránkách dozvídá,
že není tak obyčejný, jak si myslel, čtenář se dozvídá
poměrně dost o minulosti daného světa, hrdina potká postavu, ta
mu o sobě řekne prakticky všechno, hrdina potká další postavu,
o té je mu řečeno úplně všechno... Jediným tajemstvím byl
Simon, a ani to moc dlouho nevydrželo, jelikož jsme se jeho pravou
identitu dozvěděli prakticky hned poté, co se hrdina dostal do své
destinace a setkal se s ním pořádně. A vzhledem k tomu, že nám
zároveň bylo vykecáno i jeho tajemství a všechno o jeho
minulosti, když o pár desítek stran dále došlo k jistému
zvratu, byl asi tak šokující jako zpoždění u Českých drah.
Což prostě... nějak není zábava.
Ale když jsem se
o téhle své jisté výhradě zmínila před zmíněnou kamarádkou,
ta se na mě jen podívala jako na šílence a řekla, že tak je to
snad dobře, ne?
Chápu, pro někoho
to možná dobře je. Někdo prostě nemá rád příběhy s hromadou
tajemství a autory, co nikdy nic neřeknou přímo, zkrátka si
nerad nechává dělat v hlavě guláš. Možná jsou to hlavně
nenáročnější čtenáři, nevím. Stejná kamarádka mi řekla,
že je na ni Zeměplocha prostě moc složitá a tom příběhu se
nevyzná, takže ji to nebaví. V pořádku. Když jí to vyhovuje,
tak prosím.
Já si ale nemůžu
pomoct, ale když se mi všechno moc vysvětluje a ve všem mám
dokonale jasno, zkrátka se u té knížky začnu nudit. Vyhovuje mi
přístup Terryho Pratchetta, Neila Gaimana (Low Key Lyesmith se
nepočítá, jeho pravá identita překvapila snad jen hlavního
hrdinu) nebo Christophera Isherwooda (i když v momentě, kdy se co
se týče příběhu a postav začnu v jeho knížkách chytat až
někdy v polovině, je to už trochu moc i na můj vkus). Když
všechno vím, nemám neodbytnou potřebu číst dál, ale když něco
nevím, když se chci dozvědět to zásadní TAJEMSTVÍ, co přede
mnou autor skrývá, nebo si třeba 'jen' ověřit svoje podezření,
tak s přehledem zhltnu stovky stránek denně. To je to, co mě na
čtení baví. Ne zvednout na prvním řádku velkého odhalení oči
a říct: „Tak Shade je zase hajzl, jo?“
Zkrátka mám
ráda, když se dějové linky a vrstvy různě proplétají a já si
můžu skládat dohromady střípky informací. Mám ráda, když se
v jednom bodě všechno zlomí a ty střípky najednou začnou dávat
smysl (mimochodem, ten moment miluju i při psaní, tedy, když můžu
začít odhalovat, kam jsem poslední desítky stránek směřovala).
A kupodivu mám i ráda, když se ukáže, že jsem se se svými
dohady dokonale sekla a autor mě přechytračil, protože je to
prostě součást toho prožitku.
Jak říkám,
chápu, že někdo má rád polopatičnost, a neříkám, že mně
osobně nějak extra vadí, ale... Prostě to nějak není můj šálek
kávy.
A co vy? Který
přístup k příběhu preferujete?
Tento rok som čítala tri knihy (série), kde vlastne až do konca vôbec netušíš, čo sa tam deje a ani sa neodvážiš hádať, lebo aj keby, tak si totálne mimo. Jedno z toho bolo We were liars, čo sa tvárilo polku knihy ako obyčajný letný románik, ale potom ten koniec... Potom je tu Never never a Mara Dyer. Keď sa tak vlastne nad tým zamyslím, vo všetkých týchto prípadoch mala hlavná postava stratu pamäti. Čo sa týka Never never, čaká ma už len posledný diel (už aby vyšiel) a ja po tých dvoch nemám šajnu čo sa tam deje. A prečo.
OdpovědětVymazatInak aj taká Red queen má úplne mega zvrat a je to dokonalá knižka. Práve knihy, ktoré ma niečim úplne prekvapia sú tie najlepšie a človek na ne len tak nezabudne :)
Tak já jsem rozhodně také všemi deseti pro "tajemný" postup, ten mě baví a zajímá víc, ale na druhou stranu jsou potřeba i ty knihy polopatické - tedy jsou nutné alespoň pro mě. Občas si potřebuji odpočinout a dostat příjemný příběh, u kterého si však nebudu muset tolik lámat hlavu. Moc hezké zamyšlení! :)
OdpovědětVymazatCo se mě týče, já jsem rozhodně pro ten tajemný postup! :)
OdpovědětVymazatJá rozhodně tajemno, ale G.R.R. Martin je místy trochu moc..
OdpovědětVymazat