pondělí 10. února 2014

Co všechno je 'vlastní nápad'?

Setkala jsem se s poměrně zajímavou myšlenkou. Myšlenkou, že pokud se autor inspiruje nějakým zvnějšku poskytnutým námětem a napíše na něj povídku, vlastně se nejedná o jeho nápad. Že autoři, co takové náměty využívají, asi nejsou schopni vymyslet nic vlastního.

Dobře, přiznávám, ten názor se týkal konkrétně mě a mého využívání námětů z Tématu týdne, což je, jak možná víte, projekt z Blog.cz, který dá vždycky nějaké téma vhodné pro zamyšlení nebo jiné zpracování. A, jak možná taky víte, já na něj už nějakou tu chvíli píšu povídky. A abych se přiznala, nikdy mě ani nenapadlo uvažovat o tom, že by to byl nějaký problém, psát a blog.cz, i když na něm už nejsem. A už vůbec mě nenapadlo, že když se tím tématem nechám inspirovat, znamená to, že nejsem schopná přijít na něco vlastního.


A vzhledem k tomu, že můj internet si nějak staví hlavu a začal mi ve všech prohlížečích blokovat veškeré blogy na blog.cz (tak nevím, mám to brát jako znamení?), pročež nemůžu odpovědět pod příslušný článek, kde mi byla má troufalost vyčtena, musím prostě napsat článek se svým osobním pohledem na to, co je to vlastní nápad.

Myslím, že na začátku by bylo nejlepší definovat, co je to podle mě vlastně nápad, a co je to námět. Protože to není jedno a to samé, jakkoliv podobně oba termíny zní.

Námět je, aspoň v tomto případě, vlastně podnět, zdroj inspirace, jakási startovací čára, ze které můžou myšlenky vyrazit. Námět je to, co autora inspiruje k vytvoření nějakého díla. Námětem se může stát cokoliv, slovo, zvuk, trhlina v mracích, déšť za oknem, náhodná věta nějaké nevinné oběti, která vůbec netuší, s čím si zahrává, když mluví s autorem, jehož mozek pracuje na plné obrátky.

Nápad, na druhou stranu, je to, co autora (překvapivě) napadne, když námět zaregistruje. Je to právě ta myšlenka, co se vám rozeběhne hlavou, když pohlédnete na kapky deště dopadající na parapet. Je to odpověď vašeho mozku na příslušné slovíčko nebo větu výše zmíněné nevinné oběti. Zkrátka taková ta rozkošná svítící žárovečka nad vaší hlavou.

Zkrátka, námět je základem nápadu. Námět může být stejný pro celou skupinu lidí, ale nápad, ten je u každého jednotlivého člověka z té skupiny unikátní. Tedy, aspoň většinou bývá. Protože naše mozky pracují trošku jinak, naše myšlenky se vydávají jinými cestičkami, určenými našimi odlišnými povahami.

Když jim nakážete psát o noci, optimista bude popisovat třpytící se hvězdy, pesimista nechá oblohu zataženou. Na téma 'kočky' se jinak vyjádří člověk, který je má rád, a člověk, který je rád nemá. Zamilovaný člověk píše o lásce úplně jinak než ten, co je už půl roku sám.

O tomhle jsem se přesvědčila ve škole na semináři tvůrčího psaní. Všichni jsme dostali stejný námět, měli jsme určený způsob zpracování, ale stejně byl výsledek u každého naprosto jiný. Přesně díky tomu, co jsem psala výš. Díky tomu, že my každý jsme unikátní a každý o námětu a tématu uvažujeme jinak. Párkrát mi někdo řekl, že to, co jsem napsala já, by je nikdy nenapadlo. A víte co? Mě by zase nenapadlo to, co napadlo je.

Z toho asi jasně vyplývá, jaký postoj mám k 'vlastním nápadům'. Ano, přesně tak, myslím, že vlastní nápad je všechno, co vyloženě neobšlehnete od někoho jiného. Cokoliv, co se vylíhne ve vaší hlavě, je váš vlastní nápad. A je jedno, co vás k tomu nápadu přivedlo.

A jen tak čistě mezi námi... To, že je lehčí něco vymyslet a napsat na nějaký daný námět, to je vážně zatraceně veliký omyl. Právě naopak, někdy je mnohem těžší přivolat si nápad na něco, co nepochází z vaší vlastní hlavy, než něco vymyslet sami. Je to tak trochu výzva. A já mám tyhle výzvy ráda.

Což je docela vtipné, vzhledem k tomu, jak moc jsem na gymplu nenáviděla školní slohovky...

Tak jinak. Mám tyhle výzvy ráda, když nemusím nápad 'vyplivnout' během pěti minut, abych to stihla napsat.

Ale samozřejmě, že když přijde na větší věci, nechávám se inspirovat vlastní hlavou a ne tím, co je někde napsané. I když... Samozřejmě, že i tohle je relativní. Většina dobrých nápadů totiž přijde právě po tom, co si někde něco přečtu, něco, co mě na dotyčný nápad přivede. Koneckonců, jak jsem už jednou psala, přesně tak přece nápady na psaní fungují...

Tak co, jak se na to koukáte vy? Co je podle vás 'vlastní nápad'?

13 komentářů:

  1. Sledovala jsem vaši potyčku v reálném čase. A docela mne zaráželo, co se opovážil dotycný M. vypustit z klávesnice. A pořád mi vrtá hlavou, který z těch M. co znám, to byl.
    Ale napsalas to moc pěkně. Nedala bych to lépe..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to nějak neřeším, beru M. jako normálního trolla. =D Jen mě to prostě přivedlo na tuhle úvahu, nic víc... =)

      Vymazat
  2. Souhlasím s tebou. Na literárních dílnách jsme měli stejný úkol, jaký jsi popsala - dostali jsme námět a měli ho rozvinout. Ve finále tam nebyla ani podobnost. Nevím, mně se nestává, že by mě zničehonic napadl nápad, když nic nedělám, vždycky k tomu musím mít nějaký podnět. Takže asi žádné vlastní nápady nemám.
    Mimochodem, vůbec nic jsem nezaregistrovala. Čím to je, že mi vždycky všechno uteče? -_- :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já nevím, mně taky dost věcí uteče, to nic... =D No, u nás se jistá podobnost objevila, když jsme měli vážně pevně danou formu, ale stejně na tom bylo dost vidět, jak si každej s tím úkolem poradil úplně jinak...

      Vymazat
  3. Oh, ty fakt řešíš toho ... člověka? Mně zase přišlo zvláštní, že se tváří, že sám nemá vůbec žádnou webovou stránku, a tak vehementně zastává názor, že řešit téma týdne by měl jen ten, co má blog. Hm...nebylo by tedy lepší řídit se takovou radou i ve vlastním případě? Měl(a) - nevím jistě - by zavřít zobák a přeměřit se stejným metrem, jako mrskl(a) po tobě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale ne, neřeším. Nijak extra hodně. =D Spíš mě to jen přivedlo na tuhle myšlenku, nic víc. Bez obav, nijak si to neberu... =D

      Vymazat
  4. Jo, když jsem asi před měsícem sledovala druhou řadu AHS, tak ve jsem dostala nápad na jednu povídku, která vycházela z jedné postavy (nevybavuju si jméno). Ten děj byl můj vlastní nápad, s dějem AHS to nemělo nic společného, akorát jsem tam měla postavu, která měla v příběhu podobnou úlohu jako ta v AHS, kterou jsem se inspirovala, ale jinak to bylo o něčem úplně jiném. Když jsem povídku dopsala, ukázala jsem ji jednomu kamarádovi. Když jsem mu řekla, čím jsem se inspirovala, tak mi na to řekl, že to v tom případě není můj vlastní nápad a je to okopírované. Přitom jsem tam měla jenom tu jednu postavu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, občas mě něco takovýho taky napadne. Občas zjistím, že jsem se nějakou postavou, co znám, inspirovala podvědomě... =D Ale popravdě, snažím se to nedělat, přišla bych si, že píšu fanfiction. =D

      Vymazat
  5. Moment. Potřebuji pár sekund abych pobrala neuvěřitelnou troufalost a natvrdlost uživatele.
    Nevím, jak dlouho je na blog.cz, ale musím říct, že tebe jsem vždycky považovala za tak trochu všudeznámou a nedotknutelnou, takže mě to lehce udivilo :D
    Ale tak vůbec, i když pomineme fakt, že co je někomu po tom, kdo si píše na veřejná témata, vyhlašovaná na blog.cz, tak provokativnost a nesmyslnost toho všeho naprosto bije do očí.
    Pořád to vlastně moc nepobírám, jak si to může dovolit, či spíš jak může někdo být až tak vymytý okolnostmi.
    Možná anonym nechápe, že ne každému jde o propagaci, nebo že blog.cz není až tak exkluzivní, jak si asi myslí, aby měl tajná témata týdne jen pro extra členy...
    Já nevím, to je šílené.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale kdepak, já nejsem nedotknutelná. A ani bych nechtěla bejt, koneckonců, jen díky kritice se člověk může zlepšovat. Ne, že by tohle byla nějaká rozumná kritika, že. Taky se z ní poučovat rozhodně nehodlám. =D I když musím říct, že mě to přivedlo ještě na jeden nápad, co bych v budoucnu ráda zrealizovala. =D
      A jinak, já zas chápu, že někdo si může myslet, že každýmu, kdo píše na TT, jde o propagaci, jelikož zrovna na blog.cz to tak docela často je... =D

      Vymazat
  6. Úplně s tebou souhlasím, i ta vaše hádka byla od začátku naprosto nesmyslná protože s člověkem, co nemá argumenty se bohužel hádat nedá. Je snad někde psáno, že TT nesmí využívat ostatní uživatelé internetu? Je to hloupost. Blog.cz je bohužel už tak uzavřená komunita, ze které se nedostane nic ven, tenhle přístup to ještě umocňuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tak já se ani tak nehádala, já prostě jen neumím držet hubu, když se do mě někdo obouvá. =D Jinak, s tou uzavřenou komunitou souhlasím. Mám pocit, že spousta uživatelů z blog.cz si docela ráda hrabe na svým písečku a omezuje se jen na to, co se děje na serveru. Blogspot mi v tomhle přijde o dost otevřenější... =D

      Vymazat
  7. I really like it as it consisted of the wonderful information about the topic.

    OdpovědětVymazat