sobota 30. května 2015

Filmový tip #12 - Pride

Tímto bych se vám chtěla tak nějak omluvit za mizernou aktivitu (no, nazývejme věci pravými jmény, nulovou aktivitu) v uplynulém týdnu. Dělala jsem jednu zatraceně složitou zkoušku a prostě jsem neměla myšlenky na psaní na blog. Ale zkouška je za mnou (známku říkat nebudu, že jsem šprtka jsem slyšela už dvakrát, což umí potěšit), takže mám čas hodit vám sem tip na film, na který jsem se koukala už před víc jak týdnem, když jsem ještě měla čas.

Jedná se o Pride, britský film pocházející teprve z loňského roku, takže skoro žhavá novinka. Skoro. Nicméně je to film, který mě absolutně dostal a po dokoukání nechal naprosto... speechless, abych to řekla hezky česky. A proč že to?




Kdo?
Scénář: Stephen Beresford
Hrají: Ben Schnetzer (Mark Ashton), George MacKay (Joe), Andrew Scott (Gethin), Dominic West (Jonathan), Faye Marsay (Steph), Bill Nighy (Cliff)

Co?
Příběh filmu, který byl, jen tak mimochodem, inspirován reálnými událostmi, se odehrává během hornické stávky ve Velké Británii v roce 1984. Mark Ashton, který je, kdybyste to snad nepoznali, gay, se poté, co v televizi vidí reportáž o tom, jak stávkující horníci strádají a nejspíš ještě nějakou dobu budou, rozhodne v rámci Pride uspořádat sbírku na podporu právě rodin horníků. A vzhledem k tomu, že sbírka má poměrně úspěch, rozhodne se z jednorázové akce udělat organizovanou činnost a založí organizaci LGSM, aneb 'Lesbians and Gays Support the Miners'.

A kupodivu se jim dál daří sbírat peníze. Bohužel, městům a vesnicím se, ani v období těžké finanční nouze, nechce přijímat podporu od gayů. Až jedna vesnice v jižním Walesu s jejich příspěvkem souhlasí a skupinka gayů a lesbiček se k nim vydává na návštěvu. Nějakým zázrakem se jim podaří navázat s místnimi obyvateli přátelství. Tedy, s většinou...


Proč to chcete vidět?
Sice to říkám často, ale protože prostě chcete. Věřte mi. Tohle je film, co mě vážně dostal. Je inspirovaný realitou, pročež koukání na něj můžete brát tak trochu jako lekci z dějepisu, a navíc z doby, o které se tak nějak moc neučí. Hodně se mluví o situaci horníků a gayů, ano, ale taky se naťukne téma AIDS.

V Pride je taky perfektně zkombinované drama s humorem. A když mluvím o humoru, mám na mysli především ten britský humor. Však víte, suchý a ironický. U některých scén se vážně budete muset hlasitě zasmát. Zároveň ale musíte obdivovat, jak si gayové, jejichž situace nebyla rozhodně nejlepší, dokázali skvěle dělat legraci sami ze sebe...


A pro fanoušky britských filmů a především seriálů je tu ještě jeden důvod, a to sice u britských děl poměrně tradiční momenty 'tenhle obličej jsem už někde viděl/a, ale KDE?!'. Dobře, to je možná naopak důvod, proč se nekoukat, protože nevím, jak vás, ale mě to vzpomínání přivádí k šílenství. Ale hele, Moriartyho asi poznáme všichni, ne? =D

No, a pokud vás tohle nepřesvědčilo, mám tu pro vás jednu nespoileroidní scénu, při které mi ovšem naprosto běhal mráz po zádech, a to se zase tak snadno nedojmu...

 

Malé osobní úchylky
Tentokrát jsou hned dvě. A obě to jsou postavy z filmu, přirozeně. Čekal někdo něco jiného? Mojí první úchylkou je Steph, kterou můžete vidět na úplně prvním gifu. Ano, to je ta zrzavá slečna. (Whoviani, možná si ji pamatujete jako Shonu z Last Christmas) Má absolutně boží přízvuk, úžasnou povahu a... No, radši mlčím. =D

A mojí druhou úchylkou (a zároveň vážně bezkonkurenčně nejoblíbenější postavou) je Mark Ashton. Protože byl úžasný, šel si za svým, snažil se pomáhat těm, co to potřebovali nejvíc, a nenechal se odbýt. Řekla bych, že se mu podařilo změnit život spoustě lidí. No, a taky mi připadá naprosto neodolatelně rozkošný, přiznávám se... =D


2 komentáře:

  1. Jé, to vypadá výborně! Moc děkuji za tip, po tomhle se určitě podívám! Britský humor zbožňuji, dost se mi zamlouvá i ten děj a to obsazení! Andrew Scott je výborný, takže na toho se těším! A koukám, že Ben Schnetzer hrál ve Zlodějce knih, kde se mi hrozně líbil, tudíž mám další důvod se na ten film mrknout! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen do toho, já se do toho filmu zamilovala a rozhodně jsem ho neviděla naposledy. =) Andrew Scott tam má jen relativně malou roli, ale rozhodně je v ní skvělej, to bez obav... =)

      Vymazat