středa 19. listopadu 2014

Vánoce, Vánoce přicházejí

Začínám být pomalu alergická na naše úkoly na některé předměty. Konkrétně tohle zamyšlení patří na seminář rozhlasu. Měl to být komentář, vyšlo z toho nejspíš něco jako fejeton a rozhodně to není stavěné na čtení nahlas, což je kapku chyba, když to má být komentář do rádia, ale... No, řekněme, že ambici dostat se do rozhlasu tak jako tak nemám a celý ten úkol je jen o vykázání nějaké činnosti. =D

Ale když pomineme, že nesplňuje zadání, jsem s tímhle dílkem i docela spokojená. Což je taky přesně ten důvod, proč vám ho sem dávám. Třeba se vám zalíbí a aspoň trochu vás pobaví...



Každý rok jako by příprava na Vánoce přicházela o něco málo dřív. Nejdřív se v obchodech ve vší nenápadnosti začne objevovat zvýšené množství zlevněných čokolád, posléze nejrůznější dárkové balíčky, následuje sleva na mouku, cukr a tuk na pečení a nakonec se vší slávou dorazí nejrůznější lesklé řetězy a ozdoby. A kdyby se snad našel někdo, kdo obchodní centra a supermarkety už ze zásady nenavštěvuje, tomu blížící se svátky připomenou televizní reklamy, které ho zároveň něžně upozorní na to, že by měl své zásady urychleně změnit, protože na štědrovečerní tabuli je nezbytně nutné mít kužízek a pod stromkem dárky za minimálně dva měsíční platy.

Čistě teoreticky by to bylo pochopitelné, kdyby nás ovšem ona nenápadná upozornění nezačínala pronásledovat s pomalu čtvrtročním předstihem a nápadnosti nedosáhla půldruhého měsíce před Vánoci samotnými, což je někdy dost možná dřív, než je nezbytné vytáhnout ze skříně zimní kabát. Nejpozději v polovině listopadu začne platit, že kam se pohnete, tam na vás číhá něco, co ve vás má vyvolat sváteční náladu (a z vaší peněženky dostat nějakou tu korunu). Můžete se snažit utíkat, jak chcete, ale pokud se nezavřete v bytě a nevyhodíte televizi z okna, vaše šance uniknout jsou velice nízké.

Jestliže se rozhodnete neutíkat, musíte se připravit na to, že budete obchodními řetězci tak důkladně manipulováni, že budete víc jak měsíc před Vánoci zcela vážně přemýšlet o tom, že je nejvyšší čas vrhnout se na pečení cukroví, a to i navzdory tomu, že velice dobře víte, že ve vaší domácnosti trvá přesně třináct dní, dvě hodiny a pětapadesát minut, než ze své krabice zmizí i ten příslovečný poslední kousek, který podle lidové poučky ani lehká děva nebere, takže pokud napečete v polovině listopadu, neznamená to, že budete mít v prosinci klid, ale zkrátka jen to, že letos budete cukroví péct dvakrát. I když je nezpochybnitelné, že přesně tím byste udělali obchodním řetězcům velkou radost. (Stejně jako svému psychologovi.)

A samozřejmě to neplatí jen o cukroví. Byznys plán supermarketů totiž jasně stanovuje, že potřebujete i patřičné nové vánoční dekorace (a ani nemyslete na řetězy z barevných papírů, ty jsou dávno pasé), nové ozdoby na stromeček (protože letos frčí úplně jiné barvy než loni), nějaký ten vkusný svícen s elektronickými svíčkami, nemluvě o dárcích. Vše musíte samozřejmě nakoupit co možná nejdřív, protože jen řádně vyzdobený dům vám navodí tu správnou sváteční náladu (čert vem vůni mandarinek a hřebíčku a zapalování svíček na adventním věnci), a pokud nemáte dárky nakoupené a úhledně zabalené co možná nejdřív, je to jasným znamením, že své blízké nemilujete tak, jak tvrdíte.

Dárky samotné jsou kapitola sama pro sebe. Kosmetické balíčky plné sprchových gelů, tělových mlék a deodorantů zabírají víc prostoru než v září školní potřeby, pro oddělení hraček (předvánočně přesunuté co možná nejblíže ke vchodu) by bylo málem potřeba přistavět nové patro, regály s čajem a kávou vám umožňují obohatit skříňky svých bližních o další vkusný hrneček, ze kterého se napijí maximálně třikrát, v uličce s alkoholem je víc skleniček než lahví a čokoládu, ke které nedostanete plyšáka, se ani nevyplatí kupovat. Nápisy 'akce' a 'sleva' se stávají o něco většími, aby bylo zjevné, že se jedná o skutečně tu nejlepší cenu, za jakou dané zboží kdy můžete dostat, a že v běžné akci rozhodně nebývá ještě o něco levnější. A pochopitelně, že čím dříve dárky nakoupíte, tím dříve můžete získat pocit, že byste možná mohli koupit ještě něco dalšího, zejména když to leží pod tou velkou cedulí 'sleva' a vy jste stejně v obchodě, protože potřebujete suroviny na novou várku vanilkových rohlíčků.

A co je nejhorší, jediné, co s tím vánočním šílenstvím můžete dělat, je pokusit se mu nepodlehnout a odolat, až vám k těm rohlíkům, pro které jste původně přišli, bude chtít do košíku skočit i dárkové balení čajů. A doufat, že nenastane doba, kdy se vánoční ozdoby začnou v regálech třpytit hned poté, co z nich zmizí barvy na velikonoční vajíčka.

2 komentáře:

  1. Tohle mě vlastně i upřímně pobavilo, i když je trochu smutné, že je to fakt hodně pravdivé. Vždycky nechápavě vrtím hlavou, když už nějaké dva nebo tři měsíce dopředu vidím v obchodem ty mikulášské sladkosti a tak. Tuhle jsem v televizi viděla reklamu, ve které rodiče jakože sepisovali dárky pro děti a třeba jsem vůbec nepochopila, jak tam můžou cpát tablet či nějakou herní konzoli, malé děti to pak vidí a chtějí to, i když na to podle mě vůbec nemají věk. Kde jsou ty doby, kdy malému dítěti stačila pod stromeček obyčejná panenka nebo traktor? Dneska to chce už v šesti letech mobil, nový tablet a já nevím co ještě a nad tím mi opravdu nezbývá nic jiného, než nechápavě vrtět hlavou. I když to jsem možná odbočila trochu od tématu. Ale stejně, Vánoce mají být svátky klidu a pohody a né to, co z toho dělá dnešní marketing.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mi povídej, moje sedmiletá sestřenka má tablet, vůbec to neumí ocenit, jen s tim zlobí a vymejšlí si, co za hru tam ještě chce, i když většině z nich snad ani pořádně nerozumí... Taky si myslím, že Vánoce jsou hlavně pro malý děti o něčem úplně jiným, ale bohužel, současná společnost je poněkud jinak nastavená...

      Vymazat