úterý 13. ledna 2015

Knižní tip #6 - Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe

(aneb Ať žijí krátké, nekomplikované a snadno zapamatovatelné názvy knížek!) (No jo, moje paměť už taky není, co bývala...)

Do téhle knížky jsem se pustila hned z několika důvodů. První bylo doporučení od Kristie, další hezká obálka (přiznávám, jsem povrchní člověk), další lenost číst a dělat věci do školy, a v neposlední řadě i společné čtení ve skupině milovníků knížek v angličtině na Goodreads. Zkrátka se to nějak sešlo a já začala číst. Přečetla jsem pěkných pár stránek, pak se jeden den jakože učila, a pak začala číst znova. A už nějak nemohla přestat. A vůbec mi to nevadilo. (Teď mi to trochu vadí, ale jen proto, že mám přečteno, i když bych klidně četla dál. No nic...) =D



Kdo?
Benjamin Alire Sáenz je americký spisovatel a básník hispánského původu. Narodil se 16. srpna 1954 v Novém Mexiku, kde také vyrůstal na malé farmě. Studoval hned na několika univerzitách, nějakou dobu byl knězem, pak začal učit na univerzitě v El Pasu (kde vyučuje dodnes). Teprve před několika málo lety se veřejně přiznal ke své vlastní homosexuální orientaci, se kterou se vyrovnával i prostřednictvím zpracovávání LGBT tématiky ve svých dílech.

Co?
Aristotle (kterému nikdo neřekne jinak než Ari) je patnáctiletý, brzy šestnáctiletý kluk z mexické rodiny. Žije v El Pasu a nemá zrovna moc přátel. Vlastně nemá snad žádné přátele. V létě, kdy je mu patnáct, potká na koupališti stejně starého Danteho, který má také mexické kořeny, i když to na něm není vidět a ke svému původu se příliš nehlásí. Ach, ano, a taky nemá přátele. Ti dva si padnou do oka a skoro vzápětí se z nich stávají nejlepší přátelé.

Vypůjčeno TADY.

Přísně technicky vzato není Ariho život špatný. Má rodiče, se kterými si sice zvlášť nerozumí, ale kteří ho milují nade všechno. Je relativně dobře finančně zajištěný. A pak i přátelství s Dantem. Jenže Dante s rodiči na rok odjíždí (a během toho roku si uvědomí, že je gay, jen tak mimochodem), Ariho starší bratr je už víc jak deset let ve vězení (a Ari ani neví proč, protože o jeho bratrovi se doma nikdy nemluví), a Ari se cítí zkrátka... Osamělý a smutný, aniž by pořádně věděl proč. Otázkou je, jak se s tím vším dokáže vypořádat...

Proč si to chcete přečíst?
Protože chcete. Protože prostě CHCETE. Věřte mi. Věříte mi? No dobře, tak já to zkusím ještě jinak.
Chcete si to přečíst, protože je to napsané tak čtivě, že jak se začtete, nejspíš si nedokážete představit, že byste tu knížku měli odložit. Není tu těžká angličtina, vážně ne. A autorův styl perfektně sedí k příběhu, který vypráví patnáctiletý (potažmo šestnáctiletý) kluk. Ale zapamatujte si, že krátké kapitoly jsou zrádné. Většina jich má jen pár stránek, ale když čtete už patnáctou takovou, nejspíš pak budete zírat, kam zmizel všechen ten čas.

Chcete si to přečíst, protože tam je pár vážně krásných myšlenek, hlavně těch, co se týkají gay tématiky. Protože když si o sobě Dante uvědomí, že je gay (i když, možná tak trochu směřuje k bisexualitě, ale to je můj osobní názor), Ari nevezme nohy na ramena a nepřeruší s ním kontakt. Protože proč by to dělal?




Vypůjčeno TADY.

Chcete si to přečíst, protože to není knížka jen o homosexualitě. Je to knížka o dospívání, o vyrovnávání se sám se sebou (a o poznávání sebe sama), o smiřování se s minulostí, o rodinných tajemstvích, o vztazích s rodiči a o přátelství.

Chcete si to přečíst, protože i když místy je to tak trochu pohádka, je to pohádka, která vám na konci vykouzlí úsměv na rtech.

Malé osobní úchylky
Měla bych říct, že moje malé osobní úchylky na téhle knížce jsou dvě. Jo, asi bych měla. Ale byla by to tak trošku lež. Protože jakkoli byl Ari úžasný hlavní hrdina, jakkoli jsem ho měla ráda (i když někdy jsem měla chuť ho profackovat, přiznávám), musím říct, že skutečně jsem se zamilovala jen do Danteho. Jestli mám na někoho úchylku, je to on.

Dante je... Dante. Hodný kluk, i když někdy poněkud drzý (zejména na své rodiče, ale pozor, nikdy ve špatném slova smyslu). Dá se říct, že má odpověď snad na všechno. Ale není to žádný drsňák z ulice, ne. Je citlivý, umí být zdvořilý, rád kreslí, chodí plavat a je to tak trochu pacifista, co zrovna dvakrát nefandí násilí. Má rád Ariho. Ach, ano, a má nějaký zvláštní odpor vůči nošení bot. Sundává je, jak jen může. Nevím proč, ale tahle jeho vlastnost mě přitahuje snad nejvíc ze všech... =D


Vypůjčeno TADY.

21 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :) Nečetla jsem ještě žádnou knihu, ve které by ústřední postavou byl gay, ale tohle dílo mě poměrně zaujalo - jakto, že jsem o něm nikdy neslyšela?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná proto, že tahle knížka ještě nevyšla v Čestku, takže tu prostě není tak 'profláklá'... =D

      Vymazat
  2. Tohle zní zajímavě, někam si to uložím, protože už delší dobu uvažuji, že bych v angličtině mohla číst i víc ne Doctor Who knížek - a tohle vážně zní dobře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen se do toho pusť, mně se ta knížka vážně hodně líbila. =) Rozhodně za pokus nic nedáš. =D (Já si zas říkám, že bych se konečně mohla pustit do těch Doctorskejch knížek, co mám doma, apořád se k tomu nějak nedostávám...) =D

      Vymazat
  3. Páni, říkala jsem si, že tahle knížka bude trochu trhlá YA, a ono ne! :D Jestli se to líbilo tobě, rozhodně půjdu do toho! *-*

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tak YA to je, ale trhlý mi to zase tak nepřišlo. =D Líbil se mi ten příběh, i když mám trochu výhrady k tomu, jak je to místy idylický a pohádkový. Rozhodně bych to na tvým místě aspoň zkusila. =)

      Vymazat
  4. Toto je knižka, ktorú by mal proste čítať úplne každý <3 Sakra, dala by som si re-reading :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, myslím, že nikomu by neuškodila, to je fakt. Ten příběh je fakt krásnej... =)

      Vymazat
  5. Fakt mám moc, moc velkou radost, že se ti ta knížka líbila. Mám vážně skvělý pocit z toho, že jsem dobře odhadla doporučení. :D Celkově mě teď moc těší, jak se ta knížka díky vám všem, kdo jste se do ní pustili, šíří mezi ostatními, protože si tu pozornost opravdu zaslouží. :) A teď by bylo super, kdyby se to ještě někdo rozhodl vydat v překladu, protože pak by si to přečetlo ještě víc lidí! :D
    Jinak jsi opravdu hezky shrnula všechno ohledně téhle knížky. :) A to Danteho odmítání nošení bot mě taky fascinovalo! :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, bylo by fajn, kdyby vyšla v překladu. Teda, ne pro mě, já si ji tak jako tak budu kupovat v originále, ale spousta lidí tak dobře anglicky neumí, a jak jsem psala výš, snad nikomu neuškodí si tenhle příběh přečíst. =) A jsem ráda, že nejsem sama, koho Danteho věčná válka s botama zaujala... =D

      Vymazat
  6. Krásná knížka. Budu si ji muset přečíst znovu :))

    OdpovědětVymazat
  7. Kruci. :D Ještě jsem se nedostala ani na ty Nightrunners (zapomněla jsem se poptat v knihovně), a už tu zase mám něco dalšího, co musím bezpodmínečně přečíst! :D Moje peněženka bude letos velmi, velmi plakat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pst, neměla bych to říkat, ale tuhle knížku můžeš sehnat normálně i na netuke stažení. ;) Teda, kdyby se ti nechtělo riskovat, že se ti nebude líbit. Koupit si ji můžeš dodatečně, já to mám v plánu... =D

      Vymazat
  8. To je určitě super kniha. Mně bohužel ještě dělá trochu problém číst v angličtině, ale už se na tom pracuje ! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, zrovna tady mi ta angličtina přijde tak jednoduchá, že je to přímo ideální knížka, abys na angličtině pracovala právě jejím čtením. =D Fakt, jestli se chceš naučit číst v angličtině, musíš se do toho prostě jen pustit a číst. Tím se to trénuje nejlíp. =D

      Vymazat
  9. Musím se přiznat, že si kolikrát taky vybírám podle obalu. :-) zní to zajimave, rada bych si to někdy precetla, jak pises, je to hodně o dospívání a myšlenkach spojenych s nim. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak já si obvykle podle obálky tak nějak předvyberu (ne vždycky, jasně, ale někdy prostě sáhnu po hezký obálce a pak teprve zkoumám, o čem ta knížka je), načež podle anotace usoudím, jestli je ta knížka něco pro mě... =D

      Vymazat
  10. Děkuju za knižní tip. A za prodloužení mého "tohle si chci přečíst" seznamu. :-D Obálka je vážně moc krásná a čtení v angličtině je pro mě výzva. :-)

    OdpovědětVymazat