úterý 16. dubna 2013

„Nejsem ve škole, tak co se budu snažit?“

Ne, tentokrát výjimečně nemáte v názvu Gramatického okénka hledat žádnou chybu. Žádná tam není. To proto, že tenhle článek je sám o sobě poměrně výjimečný, respektive nezvyklý. Nebudeme se v něm věnovat jen jednomu gramatickému problému, ale rozebereme si hned několik menších, těch, které jsou pro stručnost potřebného vysvětlení nevhodné pro samostatný článek. Na druhou stranu jsou ale tak rozšířené, že je prostě nemůžu ponechat bez povšimnutí. Většina z nich se vyskytuje především na nejrůznějších internetových diskusích, blogových komentářích (nebo ještě hůř, přímo v článcích samotných), ve facebookových statusech a tak podobně. Zkrátka všude tam, kde je možno použít tu idiotskou výmluvu oné části dnešní mládeže, která se v okamžiku, kdy jim nehrozí pětka, prostě odmítá byť jen pokoušet psát správně česky. Tak abychom začali...


to jsem takhle šla s mamkou nakupovat koupila jsem si nový boty supr tríčo já jsem tak nadšená
Pár malých zásad pro písemnou komunikaci. Pakliže zrovna neťukáte jen zprávu kamarádce na ICQ či facebook chatu, věta začíná velkým písmenem a končí tečkou, případně jiným vhodným interpunkčním znaménkem. (Na ICQ nepíšu velká písmena a tečky na konci vět ani já, tak klid.) Uprostřed věty se občas vyskytne i taková věc, které se říká 'čárka'. A i když neznáte všechny zásady pro jejich psaní, aspoň o NĚJAKÝCH určitě víte. Tak se pokuste čárkou oddělit aspoň myšlenky, ano? Protože číst deset řádků bez jakéhokoliv pokusu o interpunkci, to je o nervy...

JsEm StRaSHne KhŮl, nE, WoE?
I když uznávám, že teď už můžeme se skoro klidným srdcem říct, že tenhle styl psaní z vod internetu pomalu mizí, dřív byl značně rozšířený. Prosím nepokoušejte se o jeho znovuvzkříšení. Velká písmenka vážně patří jen na začátek věty a do vlastních jmen, ne náhodně do slov. A pokud jde o w... Psát dwojitý w úplně wšude není wůbec cool, ano?

Jestly mě chcete fakt naštvat...
… tak klidně dál pište 'jestly'. Upřímně, vážně nevím, kde to kdo vzal, jak to kdo vymyslel a proč se toho tolik holek chytá, ale 'jestly' je prostě mor. Nevím, jak to vysvětlit jinak, než tím, že řeknu, že se to tak prostě nepíše. Správně je jestli, jestli, JESTLI. A tečka.

Boty na podpadku
Dámy (a vybraní pánové), zapamatujte si jednu věc. Podpatek je podpatek proto, že ho máte POD PATOU. Je to pata, ano, ne pada. Takže PODPATEK.

No samozdřejmně!
(Anns, varuju tě. Jestli to teď do komentáře schválně napíšeš blbě, je z tebe mrtvola.) Samozdřejmně (nebo jen o fousek lepší verze 'samozřejmně') je taky pěkně rozšířená lahůdka. Vážně bych potřebovala trpět selektivní slepotou, protože jinak mi brzo přeskočí. Zapamatujte si, prosím, že jediná správná verze je SAMOZŘEJMĚ. Protože je SAMOZŘEJMÝ, nikoliv samoz(d)řejmný.

A né snad?
I tohle se poslední dobou podezřele šíří. Výkřiky jako 'né', 'jó', 'volé', 'tý krásó' (počet dlouhých samohlásek může být i větší, než je uvedeno v příkladech), jejichž společným znakem je prodloužení těch samohlásek, které měly zůstat krátké. Vážně jsem jediná osoba, která má při čtení věty zakončené slovem 'né' (a pokud možno ještě znaménky ?!) pocit, jako by se náhle octla někde na tržišti?

Nechceš jít semnou?
Mezi předložkou a předponou je jeden základní rozdíl, který mnozí nechápou. Předpony jsou to, co je nalepené na slovu (ZEšílet), kdežto předložky to, co je od slova oddělené mezerou (vyšel ZE stínu v rohu místnosti). Takže SE MNOU. S NÁMI. S KAŽDÝM.

No, a to by pro dnešek bylo tak nějak všechno, co jsem vyčetla z poznámek za poslední dobu. Jestli víte o nějakých dalších 'drobných' chybkách, klidně mi je hoďte do komentářů. Tohle totiž nejspíš není poslední díl v tomhle stylu...

17 komentářů:

  1. No, přiznám se, že né taky používám, ale občas je to i nevědomky. Ještě, že tě nemám v přátelích na FB. To by jsi mi asi dala do nosu. Jinak samzdřejmně mě pobavilo, nikdy jsem to u nikoho neviděla. A velká písmenka? To je fakt mor, ale už se to naštěstí tolik nevyskytuje, i když viděla jsem teď nedávno jeden blog, který byl tímto stylem psaný. Dost hrůza a jinak také používali často Q. Např.: Jsi miloučqáááá:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli chceš, klidně si mě přidej. Já statusy na facebooku zase tolik neřeším, to bych se asi musela docela brzo zbláznit... =D

      Vymazat
  2. Dřív jsem dost používala to né, ale už se toho snažím vyvarovat. :D Na Fb mě teď nejvíce vytáčí, že snad každý píše skvělí místo skvělý (i za tuhle variantu by měla češtinářka infarkt, ale tak aspoň tu by na Fb mohli používat), copak jim to skvělí není divné? Za status: Byl to skvělí den. bych fakt zabíjela. :D :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To někdo fakt dělá? Můj bože... =D No dobře, 'skvělí', píšu si... =D

      Vymazat
  3. Odhalilas mě :(

    Jinak, pro ty, co by si mysleli, že jsem úplně tupá/slepá, případně obojí - dělám to schválně, jen, když chci tady Arvíska vytočit, a samoz... ehm. Přísahám, že mi vždycky krvácí všechny prsty! :D

    (Btw, "s každým"? Vážně? :D :D Nezdáš se!)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to 's každým' tam bylo spíš adresovaný na jiný, kupříkladu... třeba Patrika. =D A je dobře, že ti krvácí prsty. Patří ti to! =D

      Vymazat
  4. Nevím, jestli ještě chodíš na tema.blog.cz. Pokud ne, tak nakoukni na poslední výběr hlodů. Zastřelíš se hned u prvního. Chtělo se mi brečet:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlody radši nečtu. Vím, že by mě z nich kleplo... =D

      Vymazat
  5. Občas taky něco prodloužím ve slově, ale ne v nějak extra psaném projevu. Spíše třeba v konverzacích. Nejvíce moje oči krvácí, když vidím, že se někdo pokouší psát povídky a není ve škole, takže mu nic neříkají odstavce, čárky a jiné věci. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Občas prodloužení až tak nevadí, ale jsou jedinci, co to používají prakticky neustále, a to mi fakt hodně vadí. =D Počkat, oni tihle lidi píšou i povídky? Jdu se zabít... =D

      Vymazat
  6. Tu větu v nadpisu, jsem už někoho zažila použít. Je hrozné, když někdo vede blog způsobem, že není ve škole, tak je to vlastně jedno. Přece publikujeme, aby si to někdo přečetl, tak bychom se k tomu měli i stavět a nepřidělávat čtenářům infarkty už při prvních větách

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže jsou lidi, co tohle nepochopí. Ještě beru občasnou chybku, nikdo není dokonalý, ale někdo to vyloženě fláká. A pak zásadně tuhle větu použije. Jenže si to skoro může dovolit, jelikož spousta čtenářů to taky nevnímá...

      Vymazat
  7. Nejhorší je, že některým lidem vůbec nejde vysvětlit, že ses gramatika neučí pro potěšení učitele. Někoho slušně opravím a on mě ještě seřve, co si to dovoluju. Způsob psaní je podle mě tak trochu i vizitka člověka. A co si potom mám myslet o člověku, kterej na první pohled vypadá rozumně, ale později, když si ho přidám na FB, tak jeho statusy jsou jedna chyba za druhou?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si o nich většinou myslím, že jsou to prostě ignoranti. Vážně se snažím neodsuzovat, bejt tolerantní... Ale ten pravopis je prostě něco, co se mi těžko promíjí...

      Vymazat
  8. Hodně rozšířený je podle mě VÝKEND.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K tomu se dostanu, až se dostanu ke 'slovům s předponou -vy/-vý'. =D

      Vymazat
  9. Jo, tak to třeba já jsem si nedávno také pořizovala nové obléčo a je toho teda docela dost, co se mi už ani tolik nelíbí, takže něco z toho poletí na vinted, ale s většinou jsem fakt hodně spokojená :) Holt se na tom dá i takto trochu vydělat a investice se vrátí :D

    OdpovědětVymazat