pátek 1. března 2013

Mne, mě, mně, mi... Mňau?

Jen tak na úvod, jsem ráda, že první díl gramatického okénka sklidil úspěch. Nebojte, budu s ním pokračovat. Internet je totiž takřka nekonečnou zásobárnou chyb, o kterých se dá psát. Momentálně mám na seznamu (tedy, včetně té dnešní) ještě dobrých čtrnáct položek, a naprosto nepochybuju o tom, že ještě přibudou. Takže, jak už nadpis napovídá, dneska se budeme věnovat...

Tomu, co jsem si původně chtěla nechat na 'někdy později', ale pak se to v komentářích u prvního článku objevilo tolikrát, že jsem se rozhodla, že druhý díl věnuju právě tomu. Taky máte bordel v 'mě' a 'mně'? Nadrtili jste se, v jakém pádu se co používá, snažíte se to nahrazovat pomocí 'mne'a 'mi', ale stejně to v praxi tak nějak... nevychází? Říkáte si, že rozdíl v mě/mně je vlastně docela nepodstatný a že je fuk, když to napíšete špatně, protože to pozná jen vaše češtinářka a pár magorů na netu?
No, v tomhle případě je to veskrze pravda, protože chybka v mě/mně se vážně přehlédne docela snadno. Občas ji jaksi přehlédne i magor, když se začte a sleduje spíš myšlenku než pravopis. Ale vážně to znamená, že to nemůžete aspoň ZKUSIT psát správně?

(Malá humorná vložka: Moje spolusedící na gymplu ovládala pravopis vážně dobře. I/Y jí nedělalo potíže, na chytáky se nechytala. Jen jedinou věc se nikdy nenaučila - rozdíl mezi 'mě' a 'mně'. Co dělala při diktátech? Počkala, až to napíšu já a řídila se podle toho. No, a pak jsme obě doufaly, že to nemám blbě.)

No, ale dost okecávání. Na m(n)ě je totiž docela jednoduchá pomůcka. Vykašlete se na pády, v rychlosti se to člověku vážně nechce určovat. Všechno, co potřebujete, když narazíte na problém s 'mě' a 'mně', je nahradit si ve větě první osobu druhou.
Ne, nezbláznila jsem se. Je to docela jednoduchá metoda a FUNGUJE. (Poznámka: Věty touto metodou upravené nemusí dávat smysl, a většinou ho ani nedávají. Ale to je úplně fuk, stejně to je jen pomůcka, kterou nikdo neuvidí, že ano.)

Názorně:

MNE/MĚ (2. a 4. pád, když to musíte vědět)
Odpovídá 'TEBE/TĚ'.
"Chcete mě/mně teď zabít?" -> "Chcete TĚ teď zabít?" (Říkala jsem, že to nemusí dávat smysl!) -> Správná varianta je: "Chcete MĚ teď zabít?"

MNĚ/MI (3. a 6. pád)
Odpovídá 'TOBĚ/TI'.
"Mě/mně se to zdá jako pěkná krávovina." -> "TOBĚ se to zdá jako pěkná krávovina." (Teď to smysl i vcelku dává.) -> Správná varianta je: "MNĚ se to zdá jako pěkná krávovina."

A krávovina to není. A není to ani náhoda. Osobně tenhle 'taháček' používám už tak deset let, a přísahám, když si to zvládnete zautomatizovat a říct si 'tě/tobě' pokaždé, když váháte, budete dělat mnohem míň chyb. A bude z vás mít radost jak češtinářka, tak pár magorů na internetu...