pátek 8. března 2013

Se dvěmi věcmi na srdci

Víte, i na mě už dolehl vánoční shon (shon, nikoli stres, nehorázný bordel ve svém pokoji zatím přehlížím s ledovým klidem, který nepochybně zmizí, až se zvednu, abych to přece jen uklidila), proto se nového dílu Gramatického okénka dočkáváte až ve středu, ač obvykle bývá na scéně už v pondělí či v úterý. Prostě nebyl čas. A z toho důvodu, že bych se během chvíle měla zvednout a vážně jít na ten úklid, bude dnešní Okénko zase jedno z těch kratších. Tak, to by byla první věc na srdci. Tak schválně, kdo z názvu uhodne tu druhou?


Bingo. Dnes se budeme věnovat sedmému pádu množného čísla u slůvka 'dvě', případně 'obě'. A bude to vážně rychlovka.

Věc se má takhle. 'Dvěmi' a 'oběmi' prostě neexistuje. Nikdy. V žádném případě. Ať se chcete vymluvit na cokoliv, na živo(tno)st nebo neživo(tno)st daného objektu, na rod nebo na počet chapadel, 'dvěmi' prostě napsat NEMŮŽETE. Ani 'oběmi'.

(Malá humorná vložka. Vzpomínám si, jak jsem ve svých necelých třinácti dělala přijímačky na šestileté gymnázium. Po přijímačkách jsem se stavovala na základce, pobavit se o nich s češtinářkou. Řekla jsem jí, že jsem v testu váhala nad 'dvěma' a 'dvěmi'. Češtinářka gestem naznačila, že mi jednu vlepí, a pohoršeně zvolala: "Přeci dvěma, oběma!" Naštěstí jsem to tehdy odhadla správně...)

Takže si to pamatujte i vy.

DVĚMA. OBĚMA.

Děkuji za pozornost.

"Hele, Luky, ta mrcha nás nepoužila za příklady."
"Nepoužila ŽÁDNÝ příklady, Paťulko. Má snad cenu na takovou blbost nějaký příklady vymejšlet?"
"Lukášku, já se bojím. Co když se s náma dvěma už nepočítá?"
"Ale samozřejmě, že počítá. No tak, tebe by se nikdy nezbavila. Miluje tě. Jsi hezkej, zrzavej, bohémskej, drzej a štětka. Přála by si, abys byl REÁLNEJ!"
"Proboha... Proboha, Luky, co když se zbaví tebe?! Co když mi nastrčí někoho... Někoho jinýho?"
"Ani mě se nezbaví. Já jsem tvůj protipól. Potřebuje mě pro tebe, jinak by to nebyla zdaleka taková sranda. Navíc, tmavovlasí chlapi s hnědejma očima se jí taky zatraceně líbí..."
"A-ale co když."
"Počítá s náma OBĚMA, Patriku! A ještě na pěkně dlouhou dobu."
"D-dobře..."
"Hodnej kluk. Moc hodnej Paťulka..."